Τι κάνουμε σε περίπτωση hacking; | Generali
SMART LIVING

Τι κάνουμε σε περίπτωση hacking;

17.05.2019 - 5 λεπτά ανάγνωσης

Το να συνδέεται κανείς στους online λογαριασμούς του και να αντιλαμβάνεται ότι τον έχουν «χακάρει» είναι από αυτά τα εφιαλτικά σενάρια που πολλοί από εμάς έχουν βιώσει.

Δυστυχώς, πρόκειται για κάτι όλο και πιο συνηθισμένο, λόγω των στοιχείων που αποθηκεύονται online μέσω των cookies, του αριθμού των websites που επισκεπτόμαστε και του εξελιγμένου λογισμικού hacking που αναπτύσσεται ανά τον κόσμο. Είναι σημαντικό εάν αντιληφθούμε ότι μας συνέβη κάτι τέτοιο να αντιδράσουμε άμεσα, να προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε ποιο ήταν το ευάλωτο σημείο μας και να διασφαλίσουμε ότι δε θα μας συμβεί ποτέ ξανά κάτι παρόμοιο.

Σημάδια ότι πέσαμε θύμα hacking

 

Τα σημάδια και οι ενδείξεις μπορεί να ποικίλλουν ανάλογα με τον τύπο του hacking αλλά υπάρχουν κάποιο κοινά στοιχεία που μπορούμε να έχουμε κατά νου. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν μηνύματα  τύπου “ransom” δηλαδή λύτρων, ή ακόμα μόλυνση από κάποιο κακόβουλο λογισμικό.

Ξαφνικά και απρόβλεπτα έξοδα σε τραπεζικούς λογαριασμούς και κάρτες είναι ένα επιπλέον σημάδι, ακόμα και σε περιπτώσεις όπου το ποσό είναι εξαιρετικά μικρό. Πολλές φορές, οι χάκερς ξεκινούν με την κατάχρηση μικροποσών ώστε να ελέγξουν εάν είστε σε επιφυλακή προτού καταχραστούν μεγαλύτερα ποσά για την αγορά ακριβών αντικειμένων.

Όσον αφορά τους online τραπεζικούς λογαριασμούς σας και τα emails σας, κωδικοί πρόσβασης που ξαφνικά δε λειτουργούν ή τυχόν αδυναμία να κάνετε login πρέπει να σημάνει καμπανάκι κινδύνου. Με αυτόν τον τρόπο θα πρέπει να αντιμετωπίσετε και ύποπτα τηλεφωνήματα που σας ενημερώνουν για καθυστέρηση πληρωμής σε υπηρεσίες που ούτε τις θυμάστε.

Τι πρέπει να κάνουμε εάν όντως έχουμε πέσει θύματα hacking

Η γρήγορη αντίδραση είναι must! Προσπαθήστε να περιορίσετε τη ζημιά που προκλήθηκε από τον hacker. Ξεκινήστε αλλάζοντας τους κωδικούς πρόσβασης σας και αμέσως μετά διαγράψτε όποια ευαίσθητη πληροφορία μπορεί να υπήρχε στο «χακεμένο» λογαριασμό σας όπως emails με συνημμένα έγγραφα που μπορεί να χρησιμοποιηθούν ώστε κάποιος να προσποιηθεί ότι είστε εσείς online. Ενημερώστε τους φίλους και την οικογένειά σας άμεσα ώστε να είναι υποψιασμένοι απέναντι σε emails που μπορεί να παριστάνουν ότι είναι από εσάς και που θα ζητούν πληροφορίες ή ακόμα και χρήματα.

Στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης, απενεργοποιήστε εφαρμογές που ενδέχεται να συνδέονται με τους λογαριασμούς σας και ελέγξτε τους τραπεζικούς σας λογαριασμούς για πιθανές ύποπτες πληρωμές. Είναι επίσης καλή ιδέα να ενημερώσετε την τράπεζα σας ώστε να είναι σε ετοιμότητα να αντιμετωπίσουν κάποια πιθανή ύποπτη κίνηση λογαριασμών. Αναλόγως της φύσης του «χακαρίσματος», μπορεί να χρειαστεί να ακυρώσετε την κάρτα σας και να εκδώσετε μία νέα. Εάν ο υπολογιστής σας είναι αυτός που έχει χακαριστεί, χρησιμοποιήστε νόμιμο λογισμικό σάρωσης για να ελέγξετε ο,τιδήποτε ύποπτο και να το αφαιρέσετε.

Πώς να αποτρέψετε τέτοια περιστατικά στο μέλλον

 

Υπάρχουν κάποιοι απλοί τρόποι που μπορούν να περιορίσουν αισθητά την πιθανότητα να σας ξανασυμβεί κάτι αντίστοιχο στο μέλλον. Διασφαλίστε ότι θα χρησιμοποιείτε διαφορετικούς και πολύπλοκους κωδικούς πρόσβασης για όλους σας τους online λογαριασμούς και χρησιμοποιήστε ένα ασφαλές password manager ώστε να τους αποθηκεύετε εκεί για την περίπτωση που τους ξεχάσετε. Όποτε είναι εφικτό, χρησιμοποιήστε ένα δεύτερο email και το κινητό σας τηλέφωνο για  επιβεβαίωση της αυθεντικότητας ώστε να το κάνετε ακόμα πιο δύσκολο να σας υποκλέψουν.

Επενδύστε σε ένα καλό αντι-ιικό λογισμικό για τον υπολογιστή σας και κρατήσετε τους ιούς μακριά. Οι πιθανότητες να μολυνθείτε αυξάνονται όταν κατεβάζετε ταινίες ή μουσική από torrents. Ακόμα, μπορεί να είναι βαρετό και χρονοβόρο να περνάτε τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας κάθε φορά που κάνετε μια αγορά, αλλά είναι προτιμότερο (και ασφαλέστερο) από το να τα αποθηκεύσετε.

Επίσης, εάν λάβετε κάποιο email, SMS ή και τηλεφώνημα από την τράπεζα σας ή από κάποιο μεγάλο κατάστημα λιανικής στο οποίο σας ζητάνε προσωπικά στοιχεία και λεπτομέρειες, ελέγξτε το νούμερο από το οποίο σας κάλεσαν και κάντε τον κόπο να τσεκάρετε ότι είναι γνήσιο. Ο καλύτερος τρόπος είναι να διασταυρώσετε εάν πρόκειται για το νούμερο που απεικονίζεται στην επίσημη ιστοσελίδα του φορέα. Πάντα να θυμάστε ότι η τράπεζα ποτέ δε θα σας ζητήσει το PIN σας ή τον προσωπικό σας κωδικό πρόσβασης.

Τέλος, κρατήστε τις προσωπικές πληροφορίες που μοιράζεστε στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης στο minimum ή σε έναν περιορισμό κύκλο στενών και έμπιστων φίλων. Εάν έχετε δεχτεί αιτήμαφιλίας από κάποιον που δεν γνωρίζετε, ελέγξτε ότι είναι όντως υπαρκτό πρόσωπο προτού αποδεχτείτε το αίτημά του. Εάν έχει πολύ λίγες φωτογραφίες και δεν έχετε κανέναν κοινό γνωστό, καλύτερα να το απορρίψετε.