Οικολογικό άγχος: Τι είναι και πώς καταπολεμάται;
SMART LIVING

Οικολογικό άγχος: Τι είναι και πώς καταπολεμάται;

19.12.2023 - 5 λεπτά ανάγνωσης

Ένα αίσθημα νευρικότητας κάθε φορά που μια πυρκαγιά καταστρέφει χιλιάδες στρέμματα δάσους, ένα αίσθημα ασφυξίας κάθε φορά που σκεφτόμαστε τι πλανήτη κληροδοτούμε στα παιδιά μας, μια βαθιά θλίψη όταν αναλογιζόμαστε τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής… 

Αν ταυτίζεστε με κάποιο από αυτά, ίσως υποφέρετε από οικολογικό ή κλιματικό άγχος.

Πρόκειται για ένα έντονο αίσθημα ανησυχίας για την κλιματική αλλαγή το οποίο επηρεάζει την ευημερία και την ψυχική υγεία του ατόμου. Ωστόσο, λίγοι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι πάσχουν από αυτό! Διαβάστε ποια είναι τα συμπτώματα του οικολογικού άγχους και τι μπορείτε να κάνετε για αυτά.

Τι είναι το οικολογικό άγχος;

Το οικολογικό άγχος είναι ένα αίσθημα υπέρμετρου φόβου και επικείμενου ολέθρου μπροστά στις σοβαρές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Κάποιες φορές εμφανίζεται σε ανθρώπους που έχουν βιώσει μια περιβαλλοντική καταστροφή, ενώ άλλες πυροδοτείται απλώς από τα ειδησεογραφικά νέα. Αυτό το κλιματικό άγχος εκδηλώνεται με ακραίο φόβο, δυσφορία ή ενοχή που επηρεάζει τη διάθεση. Οι πάσχοντες συχνά ζουν με το άγχος ότι, αν η κοινωνία δεν δράσει άμεσα για να ανακόψει την κλιματική αλλαγή, η ζημιά που θα προκληθεί στον πλανήτη θα είναι μη αναστρέψιμη.  Αυτό επηρεάζει περαιτέρω τη συναισθηματική τους σταθερότητα.

Επί του παρόντος, το οικολογικό άγχος δεν θεωρείται παθολογικό. Ωστόσο, δεδομένου του αυξανόμενου αριθμού ατόμων που υποφέρουν από αυτό, ορισμένοι ειδικοί προειδοποιούν για τις συνέπειες που ίσως προκαλέσει, αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα.

Και η παραμυθιαλγία τι είναι;

Οι δύο όροι συχνά συγχέονται. Παραμυθιαλγία είναι το αίσθημα αποσύνδεσης που νιώθει κάποιος σε σχέση με τη φύση. Τα αστικά περιβάλλοντα με το λιγοστό πράσινο και τη ρύπανση που μας περιβάλλει είναι συχνά λόγοι για τους οποίους το άτομο μπορεί να αισθάνεται την έλλειψη της φύσης. Αντίθετα με το οικολογικό άγχος, η παραμυθιαλγία είναι περισσότερο ενστικτώδικη απόκριση. Παρά ταύτα, οι ειδικοί συμφωνούν πως η ιδέα ότι το φυσικό περιβάλλον υποβαθμίζεται αυξάνει τη θλίψη ή τον ψυχικό πόνο του ατόμου.

Συμπτώματα του άγχους για το κλίμα

Αν διαβάζετε αυτό το άρθρο, μάλλον έχετε εντοπίσει ορισμένα από τα συμπτώματα που περιγράφουμε. Πάσχετε, όμως, αλήθεια από κλιματικό άγχος; Μερικά κοινά συμπτώματα είναι τα εξής:  

  • Στιγμές στρες ή υπέρμετρου άγχους εξαιτίας απαισιόδοξων σκέψεων για την κλιματική αλλαγή  
  • Αϋπνία ή διατάραξη του ύπνου
  • Διαρκής νευρικότητα 
  • Αισθήματα ασφυξίας  
  • Καταστροφικές σκέψεις του τύπου «όλα έχουν χαθεί». Πεποίθηση ότι δεν μπορούν να αντιστραφούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής  
  • Έλλειψη ενέργειας και απάθεια 

Γενικά, όλα αυτά τα συμπτώματα του οικο-άγχους συνδέονται με την απαισιοδοξία που γεννά η κλιματική κρίση. Η προέλευσή τους συχνά σχετίζεται στενά με τις καταστροφικές σκέψεις για το κλίμα.

 

Συμβουλές καταπολέμησης του οικολογικού άγχους

Η πρώτη συμβουλή, αν πάσχετε από οικο-άγχος, είναι να συνειδητοποιήσετε ότι δεν είστε μόνοι. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι όσα βιώνετε αποτελούν κοινό βίωμα πολλών ανθρώπων. Επίσης, να έχετε υπόψη ότι μπορείτε να καταπολεμήσετε τα συμπτώματα του οικο-άγχους.

Μερικές συμβουλές για να το επιτύχετε είναι οι εξής:

1. Αποφύγετε να μειώνετε τη σπουδαιότητα των ατομικών ενεργειών

Έχετε δίκιο να ισχυρίζεστε ότι η κλιματική αλλαγή απαιτεί συντονισμένη, μαζική απάντηση. Ωστόσο, μην υποβαθμίζετε τη σημασία των ατομικών ενεργειών στις οποίες μπορείτε να προβείτε εσείς ή οι γύρω σας. Έχουν την αξία τους και συμβάλλουν στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα! 

2. Οργανωθείτε και αναλάβετε δράση!

Στην Ελλάδα, υπάρχουν διάφορες οικολογικές οργανώσεις που αγωνίζονται για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Η συμμετοχή σε πρωτοβουλίες φροντίδας του περιβάλλοντος μπορεί επίσης να συμβάλει στη συναισθηματική ευεξία σας. Γιατί δεν γίνεστε μέλος σε μια τέτοια οργάνωση; Εναλλακτικά, θα μπορούσατε να παρακολουθήσετε μια ομιλία ή να παρευρεθείτε σε κάποια εκδήλωση την οποία διοργανώνει μια οικολογική οργάνωση. Το WWF Ελλάς, η Greenpeace Ελλάς, ο Αρκτούρος και η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης είναι μερικές από τις πλέον γνωστές και ενεργές οικολογικές οργανώσεις στη χώρα μας. Δοκιμάστε να επικοινωνήσετε μαζί τους και να συμβάλετε στο έργο τους!

 

3. Μην κάνετε κήρυγμα σε όσους δεν συμμερίζονται την άποψή σας

Μέρος της δυσαρέσκειας και της νευρικότητας που νιώθετε ίσως οφείλεται στην αδιαφορία που εντοπίζεται στην κοινωνία. Ακόμη κι έτσι, καλύτερα να μην επιχειρείτε να κάνετε κήρυγμα σε όσους διαφωνούν με τη γνώμη σας. Ο εποικοδομητικός διάλογος και η ευαισθητοποίηση είναι καλά και θετικά μέσα συνεισφοράς στην προστασία του περιβάλλοντος. Ωστόσο, μην επιτρέπετε να σας χαλούν τη διάθεση οι διαφορετικές απόψεις. Αυτό θα σας βοηθήσει! Ψυχική ευεξία: Πώς να τη βελτιώσετε 

4. Αφαιρέστε το βάρος από πάνω σας.

Μην σκέφτεστε ότι όλη η ευθύνη βαραίνει εσάς. Δεν χρειάζεται να πάρετε ευθύνη για κάθε πλαστικό σκουπίδι που βλέπετε σε μια παραλία, για την ξήρανση των υγροτόπων ή την ατμοσφαιρική ρύπανση. Αν απαλλαγείτε από αυτό το φορτίο, θα διαχειριστείτε καλύτερα το οικολογικό άγχος σας.

5. Διατηρήστε μια θετική στάση

Πολλοί ειδικοί λένε ότι οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής μπορούν να επιβραδυνθούν αν προστατευθεί το περιβάλλον και αν υλοποιηθούν τα προσεχή έτη πολιτικές για τη διατήρηση της φύσης. Να θυμάστε πως υπάρχει ακόμη ελπίδα!

6. Υιοθετήστε έναν τρόπο ζωής που συμβάλλει στην αειφορία

Ένας αποτελεσματικός τρόπος να καταπολεμήσετε το οικο-άγχος είναι να εσωτερικεύσετε έναν τρόπο ζωής πιο συμβατό με την αειφορία. Έτσι, θα πετύχετε στην καθημερινή σας ζωή θετικές βελτιώσεις οι οποίες είναι πολύτιμες τόσο για τον πλανήτη όσο και για εσάς!

Ορισμένα προσιτά μέτρα είναι να κάνετε τα ψώνια σας με υφασμάτινες τσάντες, να προτιμάτε τα χύμα προϊόντα και να χρησιμοποιείτε λιγότερα πλαστικά μίας χρήσης.

7. Περιορίστε τον όγκο ειδήσεων που παρακολουθείτε

Έχετε εντοπίσει ότι μέρος του οικολογικού άγχους σας οφείλεται στην έκθεση σε ειδήσεις για το περιβάλλον; Αποφύγετε την υπέρμετρη έκθεση σε περιεχόμενο που σας ταράζει. Για να το επιτύχετε, μειώστε τον χρόνο που αφιερώνετε στις ενημερωτικές πηγές από τις οποίες προέρχονται αυτές οι πληροφορίες.

Αν διαπιστώσετε ότι το άγχος σας κορυφώνεται κάθε φορά που βλέπετε στις ειδήσεις να καίγεται ένα δάσος, κλείστε την τηλεόραση! Οι αλγόριθμοι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σάς ωθούν να καταναλώνετε περιεχόμενο που σας ενδιαφέρει. Ακόμη, όμως, και αν σας ενδιαφέρει η κλιματική αλλαγή, ίσως η υπερβολική ενασχόληση με το θέμα είναι επιβλαβής για εσάς.  Οπότε, απλώς αποφύγετέ την!