Πώς να αποτρέψετε τις ασθένειες: ένας πρακτικός οδηγός για όλη την οικογένεια

Η έλλειψη ύπνου, οι κακές διατροφικές συνήθειες και οι ξαφνικές αλλαγές στη θερμοκρασία μπορούν να εξασθενίσουν την άμυνα του οργανισμού μας. Ωστόσο, μπορούμε να προσφέρουμε στο σώμα μας την ικανότητα να αντιμετωπίζει τόσο τα κοινά κρυολογήματα όσο και τους διάφορους ιούς, λαμβάνοντας ορισμένα προληπτικά μέτρα.

 

Οδηγός για την πρόληψη ασθενειών

 

Σωστός εμβολιασμός 

Τηρείτε αυστηρά τα προγράμματα εμβολιασμού σας, προκειμένου να απομακρύνετε το ενδεχόμενο συγκεκριμένων ασθενειών. Τα περισσότερα εμβόλια, όπως της ιλαράς, της ηπατίτιδας ή της ανεμοβλογιάς, χορηγούνται σε βρέφη. Παρά ταύτα, ελέγξτε εάν τα έχετε κάνει ή όχι και συμβουλευτείτε το γιατρό σας αν δείτε ότι σας λείπει κάποιο. Επιπλέον, υπάρχουν και άλλα πολύ αποτελεσματικά εμβόλια που συνιστώνται για την πρόληψη ορισμένων κοινών ασθενειών, όπως της εποχικής γρίπης. Οι ευπαθείς ομάδες, όπως οι έγκυες γυναίκες και οι ηλικιωμένοι, συνιστάται να μεταβούν σε κατάλληλες δομές υγείας για να πραγματοποιήσουν το αντιγριπικό τους εμβόλιο. 

 

Προσωπική υγιεινή

Το πλύσιμο των χεριών μειώνει τις πιθανότητες να αρρωστήσετε. Στο παρελθόν, μπορεί πολλοί να μην επιδείκνυαν την απαραίτητη προσήλωση αλλά τώρα λόγω της πανδημίας, έχει αναδειχθεί στην πλέον αποτελεσματική συνήθεια. Πλένετε τα χέρια σας με σαπούνι και νερό συχνά και καλά. Εάν βρίσκεστε σε εξωτερικό χώρο και δεν έχετε άμεση πρόσβαση σε αυτά, χρησιμοποιήστε αντισηπτικό. Πολύ σημαντικό τέλος, είναι να διδάξτε στα παιδιά σας τη σημασία του να διατηρούν τα χέρια τους καθαρά και απαλλαγμένα από βακτήρια. 

 

Υγιεινή στην κουζίνα

Τα ξύλινα σκεύη είναι συνήθως πορώδη, με αποτέλεσμα τα ίχνη των τροφίμων να παραμένουν μέσα σε αυτά μετά από κάθε χρήση. Έτσι, προτιμήστε άλλα σκεύη κατασκευασμένα από υλικά, όπως γυαλί ή ανοξείδωτο ατσάλι. Ομοίως, προσπαθήστε να αντικαταστήσετε τις ξύλινες επιφάνειες κοπής με πλαστικές. Μην αμελείτε να πλένετε τα φρούτα και τα λαχανικά πριν τα καταναλώσετε και δώστε τη δέουσα προσοχή στα τρόφιμα που μπορεί να γίνουν επικίνδυνα για την υγεία, όπως το ωμό ψάρι ή κρέας.

 

Υγιεινή διατροφή

Μια ισορροπημένη διατροφή θα ενισχύσει το σώμα σας και θα βελτιώσει την άμυνά του. Παρακάτω, ακολουθούν μερικά τρόφιμα που μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη των κοινών ασθενειών.

  • Κρεμμύδι: έχει αντιβιοτικές ιδιότητες
  • Σκόρδο: έχει αντιιικές ιδιότητες και βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος
  • Γιαούρτι: το παραδοσιακό ελληνικό γιαούρτι είναι πολύ πλούσιο σε προβιοτικά, τα οποία μπορούν να βελτιώσουν την υγεία του εντέρου και να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό
  • Μανταρίνι: περιέχει υψηλές συγκεντρώσεις βιταμίνης C
  • Ακτινίδιο: πρόκειται για μια εξαιρετική πηγή βιταμινών C και E
  • Γογγύλι: περιέχει ένα πρεβιοτικό που βελτιώνει την εντερική χλωρίδα
  • Σπόροι chia: παρέχουν βιταμίνες, μέταλλα, αμινοξέα και καλά λιπαρά
  • Κινόα: πολύ πλούσιο σε βιταμίνες, πρωτεΐνες, σίδηρο, φωσφορικά και ασβέστιο
  • Τζίντζερ: βελτιώνει την πεπτική δραστηριότητα και προσφέρει ενέργεια
  • Σπιρουλίνα: ένα από τα καλύτερα τρόφιμα «αποτοξίνωσης»
  • Τσάι matcha: διαθέτει αντιοξειδωτικές ιδιότητες

 

Αθλητισμός και φυσική κατάσταση

Μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή από μόνη της δεν αρκεί. Πρέπει να συνδυάζεται με τακτική άθληση, η οποία γεμίζει τη ζωή μας με ενέργεια και ευεξία. Είκοσι λεπτά άσκησης την ημέρα μας βοηθούν να διατηρήσουμε τη σωματική και πνευματική μας κατάσταση. Επιπλέον, ο αθλητισμός αποτελεί το μεγαλύτερο σύμμαχό μας στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων μειώνοντας τα επίπεδα λίπους και χοληστερόλης στις αρτηρίες μας.

 

Ιατρικοί έλεγχοι

Δυστυχώς, για ορισμένες ασθένειες, η πρόληψη δεν είναι αρκετή. Άρα, είναι απαραίτητο να συμβουλεύεστε εξειδικευμένους γιατρούς για την ιχνηλάτηση τους όσο το δυνατόν νωρίτερα. Μην αμελείτε να είστε συνεπείς στα ετήσια check up σας και να κάνετε τακτικά ιατρικές εξετάσεις. Η πρόληψη άλλωστε, είναι καλύτερη από τη θεραπεία. Αν σας εξετάζει και σας παρακολουθεί ένας ειδικός, θα μπορεί και να σας προσφέρει συμβουλές υγείας αν αυτό χρειαστεί.

 

Συμβουλές για την αποφυγή των πιο κοινών ασθενειών στα παιδιά

 

Πονόλαιμος και πόνος στο αυτί

Η άμυνα των παιδιών δεν είναι τόσο ισχυρή όσο των ενηλίκων, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες. Επομένως, πρέπει να είστε αρκετά προσεκτικοί σε σημάδια ασθένειας. Ένας πονόλαιμος ή ένας πόνος στο αυτί είναι συχνός στα παιδιά, αλλά μπορεί να υποδηλώνει κάτι σοβαρότερο, όπως μια λοίμωξη. Φροντίστε να αερίζετε καλά το σπίτι σας και να διατηρείτε μια ήπια θερμοκρασία. Αποφύγετε την έντονη χρήση κλιματιστικού, ακόμα και όταν κάνει πολλή ζέστη το καλοκαίρι. Εξίσου σημαντικό είναι να ντύνετε τα παιδιά σωστά ώστε να μην κρυώνουν όταν έξω κάνει κρύο ή να μην ιδρώνουν από τα πολλά ρούχα.

 

Βρογχιολίτιδα

Αυτή η αναπνευστική λοίμωξη προκαλείται από ιό και είναι πολύ συχνή κατά τους χειμερινούς μήνες. Ο συριγμός στο στήθος, η γρήγορη και αναποτελεσματική αναπνοή ή η άρνηση του παιδιού να καταναλώσει υγρά μπορεί να αποτελούν συμπτώματα βρογχιολίτιδας. Έχετε λοιπόν, το νου σας και μη διστάσετε να μιλήσετε με τον παιδίατρό σας.

 

Ιγμορίτιδα

Τα συμπτώματα είναι συνήθως παρόμοια με εκείνα του κοινού κρυολογήματος, αλλά είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τη διαφορά, καθώς η ιγμορίτιδα μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα στην υγεία. Όταν ένα παιδί έχει κρυολόγημα, η ρινική κοιλότητα παρουσιάζει φλεγμονή και εκκρίνει περισσότερα υγρά. Συνήθως, μέσα σε λίγες μέρες το πρήξιμο εξαφανίζεται και η κλινική κατάσταση του παιδιού βελτιώνεται. Ωστόσο, εάν επιμείνει, τα ανοίγματα που επιτρέπουν την αποσυμφόρηση των ιγμορείων μπορεί να φράξουν με αποτέλεσμα η ρινική κοιλότητα να γεμίσει υγρό. Στο σημείο αυτό, τα εγκλωβισμένα βακτήρια μπορεί να πολλαπλασιαστούν και να προκαλέσουν τη λεγόμενη βακτηριακή ιγμορίτιδα. Κατά κανόνα, η θεραπεία γίνεται με παροχή αντιβιοτικών. Έτσι, εάν το παιδί σας έχει συμπτώματα ιγμορίτιδας, πηγαίνετέ το σε έναν παιδίατρο για εξέταση.

 

Συστάσεις για ενήλικες και ηλικιωμένους

Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, οι πιο κοινές αιτίες θανάτου στην Ελλάδα είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα, με δεύτερες κατά σειρά τις διάφορες μορφές καρκίνου. Άλλο ένα νόσημα που αφορά κυρίως τις μεγαλύτερες ηλικίες είναι ο διαβήτης τύπου 2, ο οποίος μπορεί να προληφθεί με την απόκτηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής. Επομένως, ο τακτικός έλεγχος και η υιοθέτηση των παραπάνω οδηγιών είναι σημαντική.

 

Επίσης, οι ενήλικες πρέπει να πραγματοποιούν οφθαλμολογικές εξετάσεις τακτικά, και ιδίως οι ηλικιωμένοι με προβλήματα όρασης, όπως γλαύκωμα, καταρράκτης και πρεσβυωπία. Εάν δεν εντοπιστούν νωρίς, αυτές οι παθήσεις μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια όρασης. Οι τακτικοί οδοντιατρικοί έλεγχοι είναι εξίσου σημαντικοί, καθώς η απώλεια δοντιών, τα κατεστραμμένα δόντια ή τα ευαίσθητα ούλα μπορεί να οδηγήσουν σε κακή μάσηση, μειωμένη πρόσληψη τροφής ή ακόμη και υποσιτισμό.

 

Είναι σημαντικό να κάνετε ό,τι είναι δυνατόν σε κάθε ηλικία για την πρόληψη ασθενειών. Τα παιδιά, οι ενήλικες και οι ηλικιωμένοι μπορούν να υιοθετήσουν απλές συνήθειες για να κρατήσουν μακριά τους ιούς και τα βακτήρια. Παράλληλα, οι τακτικοί ιατρικοί έλεγχοι είναι απαραίτητοι για να παραμένετε υγιείς.

 

Ασφαλιστικό Tip: Αποκτήστε σήμερα κιόλας το ολοκληρωμένο οικοσύστημα παροχών και υπηρεσιών υγείας «Life On» της Generali και νιώστε σιγουριά για την υγεία τη δική σας και της οικογένειάς σας.