Ψυχική υγεία : Βελτιώστε την μέσω της αυτοσυμπόνιας

Η λεγόμενη «αυτοσυμπόνια» ή αλλιώς το να φέρεστε με καλοσύνη στον εαυτό σας, είναι από τα πράγματα που ακούγονται εύκολα στη θεωρία, μα αποδεικνύονται πολύ πιο δύσκολα στην πράξη! Πολλές φορές, είμαστε οι πιο σκληροί κριτές του εαυτού μας, συνήθως λόγω χαμηλής αυτοεκτίμησης ή άλλων προβλημάτων. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η ικανότητά μας να δείχνουμε συμπόνια προς τον εαυτό μας μπορεί να έχει τόσο ψυχολογικά όσο και σωματικά οφέλη, μεταξύ των οποίων η τόνωση του ανοσοποιητικού συστήματος και η βελτίωση των κοινωνικών μας σχέσεων. Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας για την Ψυχική Υγεία, στις 10 Οκτωβρίου, ας δούμε μερικούς τρόπους με τους οποίους μπορείτε να αυξήσετε το αίσθημα της καλοσύνης προς τον εαυτό σας.

 

 Μάθετε να συγχωρείτε τα λάθη σας

Μπορεί να σας φαίνεται απλό, αλλά στην πραγματικότητα είναι αρκετά δύσκολο: μάθετε να συγχωρείτε τα λάθη σας και να μην είστε επικριτικοί με τον εαυτό σας. Προσπαθήστε να εξετάσετε σε βάθος τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεστε τα σφάλματά σας και να κατανοήσετε γιατί τα βλέπετε όπως τα βλέπετε, ώστε να συμφιλιωθείτε με τον αυστηρό κριτή μέσα σας. Εξίσου σημαντικό είναι να αρχίσετε να συγχωρείτε τον εαυτό σας για λάθη του παρελθόντος και να εστιάζετε στο πώς μπορείτε να τα αξιοποιήσετε για να βελτιωθείτε στο μέλλον, ώστε να μετατρέψετε τις δυσκολίες σε ευκαιρίες και την απόρριψη σε αφετηρία για νέα ξεκινήματα.

Με τον καιρό θα δείτε ότι όσο λιγότερο επικριτικοί είστε με τον εαυτό σας, τόσο μεγαλύτερη συμπόνια δείχνουν και οι άλλοι σε εσάς αλλά και εσείς για τους άλλους. Επιπλέον, ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζετε τον εαυτό σας “διδάσκει” και στους άλλους πώς να σας αντιμετωπίζουν. 

Σε μια περίοδο δοκιμασίας για όσους μένουν στο σπίτι εξαιτίας την πανδημίας του νέου κορωνοϊού, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα λάθη είναι ανθρώπινα. Θα μπορούσατε να δοκιμάσετε ψυχοθεραπεία επικεντρωμένη στη συμπόνια, η οποία έχει ως στόχο να βελτιώσει την καλοσύνη και τη συμπόνια προς τον εαυτό μας, αποβάλλοντας τις ενοχές και παύοντας να κατηγορούμε τον εαυτό μας.

 

 Aξιολογήστε πόσο σας επηρεάζουν τα social media 

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να μας βάλουν σε έναν φαύλο κύκλο σύγκρισης, οδηγώντας μας σε συναισθήματα δυστυχίας και αρνητισμού. Ελέγξτε προσεκτικά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιείτε και σταματήστε να ακολουθείτε διασήμους ή ανθρώπους που σας κάνουν να αισθάνεστε μειονεκτικά. Εάν πιάνετε τον εαυτό σας να συγκρίνει συνεχώς τις πράξεις σας, το πώς δείχνετε και τι φοράτε με όσα βλέπετε στα social media, εξετάστε το ενδεχόμενο να διαγράψετε μια εφαρμογή τελείως ώσπου να μπορέσετε να τη δείτε με πιο κριτική ματιά. Είναι επίσης ωφέλιμο να επανεξετάσετε τις πηγές ειδήσεων από τις οποίες ενημερώνεστε. Μήπως εκτίθεστε σε υπερβολικά πολλές αρνητικές και ανησυχητικές ειδήσεις; Μήπως κοιτάζετε εμμονικά κάθε τόσο, μήπως έχει βγει τίποτε νεότερο; Θέστε όρια στον εαυτό σας, ώστε να βλέπετε μόνο τα απαραίτητα και να μην ανησυχείτε για θέματα και καταστάσεις που δεν μπορείτε να ελέγξετε.

 

Φροντίστε την υγεία σας

Αποκτώντας υγιείς συνήθειες, όπως επαρκής ύπνος, κατανάλωση θρεπτικών τροφών και τακτική άσκηση, ωφελείστε πολλαπλά. Ένα σπουδαίο όφελος είναι το ότι αντικρίζετε τον κόσμο με περισσότερη θετικότητα, βελτιώνοντας παράλληλα τα συναισθήματα απέναντι στον εαυτό σας. Η φροντίδα του εαυτού σας βοηθά επίσης να νιώθετε ένα δέσιμο με το σώμα σας, το οποίο ενισχύει ακόμη περισσότερο τα συναισθήματα αυτοσυμπόνιας, που είναι τόσο σημαντικά στη δύσκολη συγκυρία την οποία διανύουμε λόγω του κορωνοϊού. Δοκιμάστε να εντάξετε στην καθημερινότητά τεχνικές όπως ο διαλογισμός, ο οποίος έχει βρεθεί ότι βελτιώνει την ψυχική υγεία και μειώνει το άγχος.

 

Φροντίστε τις κοινωνικές σχέσεις σας

Γνωρίζετε ότι, αναπτύσσοντας κοινωνικές σχέσεις και νιώθοντας ως κομμάτι της κοινωνίας, καλλιεργείτε την αυτοσυμπόνια σας και την καλοσύνη προς τους άλλους; Περάστε χρόνο με άτομα που σας κάνουν να νιώθετε χαρά και αποδοχή. Αναζητήστε τρόπους να προσφέρετε στην κοινωνία, σε όποιον τομέα σας εκφράζει περισσότερο. Με τον καιρό θα δείτε ότι όσα πιο πολλά προσφέρετε τόσα περισσότερα δέχεστε πίσω και βελτιώνεται η ψυχολογία σας και η σχέση με τον εαυτό σας.

 

Δείξτε ευγνωμοσύνη

Ένα άλλο συναίσθημα με θετική επίδραση στην καλοσύνη και τη συμπόνια προς τον εαυτό μας είναι η ευγνωμοσύνη, η οποία φαίνεται να έχει ευεργετική επίδραση στην ψυχική υγεία αλλά και σε πολλούς άλλους τομείς της ζωής μας. Αναζητήστε πρακτικούς τρόπους με τους οποίους μπορείτε να καλλιεργήσετε την ευγνωμοσύνη. Μπορείτε, για παράδειγμα, να διατηρείτε ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης, να βάζετε σημειώσεις ευγνωμοσύνης σε ένα κουτάκι ή να γράφετε ευχαριστήριες επιστολές προς όσους σας βοηθούν. Ίσως, πάλι, να προτιμήσετε να περπατάτε στη φύση και να σκέφτεστε όλα εκείνα για τα οποία νιώθετε ευγνωμοσύνη – ίσως διαπιστώσετε πως είναι πολλά περισσότερα από όσα νομίζατε προηγουμένως.