Πώς δύο δεκαετίες ψηφιακής ανάπτυξης μεταμόρφωσαν την ανθρώπινη αλληλεπίδραση

Εάν πιστεύετε ότι έχετε μεγαλύτερο πρόβλημα συγκέντρωσης από ποτέ, δεν είστε οι μόνοι! Έρευνες υποδεικνύουν ότι η ικανότητα συγκέντρωσης μας έχει συρρικνωθεί κατά 1/3 από την αυγή της νέας χιλιετίας. Η υπερσυνδεσιμότητα αλλάζει την κοινωνία, με τα νούμερα να δείχνουν ότι το Messenger και το WhatsApp επεξεργάζονται 60 δις. μηνύματα την ημέρα παγκοσμίως – τρεις φορές περισσότερα από ότι τα SMS! Πώς λοιπόν, τα νέα αυτά δεδομένα έχουν επιδράσει στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν οι άνθρωποι μεταξύ τους ή ακόμα και οι εταιρίες με τους πελάτες τους;

 

Όπου οι άνθρωποι έγραφαν επιστολές, τώρα δημιουργούν texts. Όπου οι καταναλωτές έκαναν βόλτα στα μαγαζιά, τώρα κάνουν scroll μέσω των thumbnails. Όπου οι άνθρωποι έκαναν ερωτήσεις, τώρα ρωτάνε το Google. Όπου περίμεναν στη σειρά, τώρα κάνουν click-and-collect. Η αλληλεπίδραση με τις εταιρίες είναι γρηγορότερη και συχνότερη και σε πολλές περιπτώσεις, οι καταναλωτές έχουν περισσότερη δύναμη από ποτέ.

 

Η ευκολία πρόσβασης σε πληροφορίες και οι νέοι τρόποι επικοινωνίας ανατρέπουν τον καταμερισμό ισχύος και υπέρ των καταναλωτών. Ο οποιοσδήποτε μπορεί να γίνει κριτής ή κριτικός και οι ιστότοποι αξιολόγησης δείχνουν ότι δε διστάζουμε να μοιραστούμε τη γνώμη μας και να συγκρίνουμε. Με μόλις 140 χαρακτήρες «φτιάχνουμε» ή καταστρέφουμε επιχειρήσεις.

 

Για τις μάρκες, δεν είναι πλέον αρκετό απλά να πουλάνε, αλλά να μετατρέπουν τους καταναλωτές σε πιστούς πελάτες. Κάτι τέτοιο, απαιτεί τη σφυρηλάτηση ενός συναισθηματικού, προσωπικού δεσμού. Η μετατροπή των λέξεων σε ακρωνύμια και των χαμόγελων σε emojis είναι μερικά μόνο από τα tricks για ταχύτερες αλληλεπιδράσεις με πιο δυνατό και δυναμικό περιεχόμενο ικανό να κεντρίσει το ενδιαφέρον σε δευτερόλεπτα.

 

Η εξέλιξη αποτυπώνεται και από την αυξανόμενη δημοφιλία της εικόνας έναντι του κειμένου. Πλέον δεν βλέπουμε απλές εικόνες αλλά GIFS, memes, live-streaming και εικόνες 3-D και άλλα συναρπαστικά formats. Πολλές μάρκες, μάλιστα, χρησιμοποιούν πολύ συχνά GIFs και videos στις σελίδες τους στα social media.

 

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν συμβάλλει καταλυτικά στο γκρέμισμα των φραγμών ανάμεσα στις εταιρίες και τους καταναλωτές καθώς και ανάμεσα σε φίλους και αγνώστους. Ο μέσος χρήστης περνά 2 ώρες ημερησίως στα social media, πολύ παραπάνω χρόνο από όσο αφιερώνει στο να φάει, να πιει ή να κοινωνικοποιηθεί.

 

Πολλές μάρκες αξιοποιούν τα μέσα αυτά για να κινητοποιήσουν τα πλήθη για καλό σκοπό! Τα δεδομένα που προκύπτουν από τα social media δίνουν μία ολιστική εικόνα για τους καταναλωτές οι οποίοι πλέον προσεγγίζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να λαμβάνουν εξατομικευμένο περιεχόμενο που να τους αγγίζει σε βαθύτερο επίπεδο και να τους κινητοποιεί.

 

Η άνοδος του καταναλωτισμού με συνείδηση μετατρέπει τις ίδιες τις μάρκες σε ακτιβιστές, με τις έρευνες να δείχνουν το 66% των καταναλωτών να είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα σε ηθικά προϊόντα. Υπάρχουν εταιρίες που διαφοροποιούνται ακριβώς μέσω του κοινωνικού τους στόχου, εμπνέοντας τους καταναλωτές και δημιουργώντας πιστό καταναλωτικό κοινό «κάνοντας καλό».

 

Με τόσες τεχνολογικές επιλογές στη διάθεσή μας, φαίνεται πως ανατέλλει μία τάση προς την «ψηφιακή αποτοξίνωση». Ενεργοί χρήστες του διαδικτύου που «έκλεισαν» τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης για κάποιο διάστημα δήλωσαν πως είδαν βελτίωση στην ποιότητα της ζωής τους. Θέματα υγείας και καλής ζωής έχουν εκτοξευθεί στην κορυφή της ατζέντας για μία μεγάλη μερίδα του κόσμου καθώς οι αρνητικές συνέπειες της υπερ-συνδεσιμότητας και του χρόνου μπροστά σε οθόνες γίνονται ευρύτερα γνωστές.

 

Οι μάρκες με στραμμένο το βλέμμα τους στο μέλλον, προσπαθούν να βρουν την ισορροπία ανάμεσα στην online επικοινωνία και την επικοινωνία πρόσωπο με πρόσωπο. Αν και ο ψηφιακός κόσμος είναι ένα φοβερό εργαλείο επικοινωνίας γίνεται ολοένα και πιο κατανοητό ότι κανένα infographic ή emoji δε θα μπορέσει ποτέ να αντικαταστήσει πλήρως το γνήσιο και αληθινό – το σφίξιμο του χεριού ή τη ζεστασιά του χαμόγελου. Ο αγώνας έγκειται στο να βρεθεί η τέλεια φόρμουλα για να συνδυαστούν και τα δύο.