Πάνος Δημητρίου «Το μέλλον του ασφαλιστή είναι συνδεδεμένο με τον ψηφιακό μετασχηματισμό»

Το περιοδικό Ασφαλιστικό ΝΑΙ (τεύχος Μαρτίου – Απριλίου 2020) φιλοξένησε το άρθρο του του CEO της Generali κ. Δημητρίου στο αφιέρωμά του με θέμα «Νέα εποχή της ελληνικής οικονομίας μετά το τέλος της πανδημίας και ποιο είναι το μέλλον της ασφάλισης μετά τον κορωνοϊό».

 

Είναι προφανές ότι μετά την εμφάνιση της πανδημίας, ο κόσμος δεν είναι πια ίδιος. Η υγειονομική κρίση προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις, επηρέασε την παγκόσμια οικονομία -το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κάνει λόγο για μείωση τουλάχιστον 3% στην παγκόσμια οικονομία-, αναμένεται να επιφέρει συνέπειες στην πραγματική οικονομία των χωρών -για την Ελλάδα τα σενάρια ύφεσης κυμαίνονται από 3% έως 10%- και ανάγκασε τους policy makers να λάβουν από κοινού μέτρα – οι ηγέτες της Ε.Ε. ενέκριναν πακέτο στήριξης και νέο ταμείο ασφάλισης ανεργίας και η EKT βρίσκεται και πάλι στην πρώτη γραμμή για τη χαλάρωση των ανησυχιών της αγοράς σχετικά με την αύξηση των επιπέδων δημόσιου χρέους, ιδίως στη Νότια Ευρώπη.

 

Αν και φαίνεται για άλλη μια φορά να μαθαίνουμε το μάθημα με τον δύσκολο τρόπο, η πανδημία ανέδειξε ότι αποτελούμε όλοι μέρος ενός παγκόσμιου οικοσυστήματος, με αλληλεξαρτήσεις και αλληλεπιδράσεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι οργανισμοί ως μέλη αυτού του κοινωνικο-οικονομικού οικοσυστήματος οφείλουν να επανεξετάζουν συνεχώς τη λειτουργία τους και να αξιολογήσουν το κατά πόσον αυτή είναι προσανατολισμένη στην αειφόρο ανάπτυξη και στην επίτευξη μακροχρόνιας βιωσιμότητας, έναντι απλώς του κέρδους (economics vs sustainable finance).

 

Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα στην ελληνική ασφαλιστική αγορά και τα βήματα της επόμενης μέρας, θα έλεγα ότι ξεχωρίζουν τρεις πυλώνες δράσης:

 

Εταιρική Διακυβέρνηση & αναδιάταξη δυνάμεων: Πέρα από τις κανονιστικές τους υποχρεώσεις, οι εταιρείες, μικρές και μεγάλες, θα αναγκαστούν να εφαρμόσουν νέα μοντέλα risk management και επιχειρηματικής συνέχισης εργασιών. Επίσης, τα προληπτικά μέτρα κατά του κορωνοϊού θα πρέπει να επεκταθούν σε όλες τις ροές και τις βαθμίδες των εργασιών. Πολλές εταιρείες του ασφαλιστικού κλάδου θα αναγκαστούν να επανασχεδιάσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο και τον τρόπο λειτουργίας τους, να θέσουν νέους στόχους και να ανακατανείμουν τους πόρους τους. Η λογική της βιωσιμότητας και των μοντέλων που λαμβάνουν υπόψη τους ευρύτερους παράγοντες μέσα στο περιβάλλον που λειτουργούν, κερδίζει έδαφος και επιβεβαιώνεται μέσα στη συγκυρία του κορωνοϊού, αφού επιτρέπει τους οργανισμούς να προλαμβάνουν κινδύνους.

 

Προσαρμογή στις νέες καταναλωτικές απαιτήσεις: Ακόμη κι αν λάβουμε υπόψη τα πιο αισιόδοξα σενάρια, οι συνέπειες του κορωνοϊού και του lockdown θα επηρεάσουν σημαντικά την πραγματική οικονομία και τον επιβαρυμένο προϋπολογισμό του ελληνικού νοικοκυριού. Ο OECD υπολογίζει ότι για κάθε εβδομάδα lockdown οι οικονομίες χάνουν έως και 2 μονάδες του ΑΕΠ. Οι καταναλωτές αναμένεται να υιοθετήσουν πιο επιφυλακτική καταναλωτική συμπεριφορά. Αντίστοιχα και οι οργανισμοί θα αναγκαστούν να υιοθετήσουν διαφορετική εμπορική πολιτική. Η απαίτηση για «ελαφρύτερα», πιο modular και πιο value for money προϊόντα και υπηρεσίες που θα απαντούν στις αυξημένες ανάγκες ολιστικά θα αναδειχθεί τώρα ακόμη περισσότερο. Για να επιτευχθεί αυτό, ένα νέο μοντέλο που θα βασίζεται στη φιλοσοφία οικοσυστήματος διασυνδεδεμένων υπηρεσιών και ευέλικτων λύσεων είναι η απάντηση για να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας και να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των καταναλωτών. Οι εταιρείες που έχουν κάνει ήδη βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση θα κόψουν πρώτες το νήμα της ανάπτυξης την επόμενη μέρα.

 

Ψηφιακός μετασχηματισμός: Οι επιχειρήσεις εκείνες που το προηγούμενο διάστημα είχαν επενδύσει στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό μπόρεσαν και συνέχισαν απρόσκοπτα τη λειτουργία τους, αυτή τη δύσκολη περίοδο, «από το σπίτι» και η επάνοδός τους θα είναι ομαλότερη. Στην Generali, έχοντας επενδύσει τα τελευταία χρόνια σε μια σειρά ψηφιακών εργαλείων και υπηρεσιών, μπορέσαμε να διασφαλίσουμε ότι η εξυπηρέτηση πελατών και συνεργατών παρέμεινε στα ίδια, πάντα υψηλά επίπεδα.

 

Αξιολογώντας τη δραστηριότητά μας όλη αυτή την περίοδο, δεν μπορεί παρά να είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι για τα αποτελέσματά μας. Τόσο ο Μάρτιος όσο και ο Απρίλιος έκλεισαν με θετικό ρυθμό αύξησης στην παραγωγή ασφαλίστρων. Καταγράφουμε αυτή τη δραστηριότητα για να γίνει πλήρης συνείδηση ότι η ψηφιακή τεχνολογία προσφέρει νέες δυνατότητες σε επιχειρήσεις και ιδιώτες και αλλάζει τα μοντέλα εργασίας.

 

Η εξ αποστάσεως εργασία των ημερών επιβεβαιώνει αυτό που τονίζαμε τα τελευταία χρόνια στην Generali, ότι η ψηφιακή τεχνολογία θα αποτελέσει το μέσο ενίσχυσης και απελευθέρωσης της δυναμικής των επιχειρήσεων και των ανθρώπων. Επιπλέον, θα αποτελέσει το μέσο προσέγγισης της επόμενης, νεότερης γενιάς πελατών, οι οποίοι υιοθετούν στην καθημερινότητά τους όλες τις τάσεις στον τομέα αυτόν και αναζητούν ως αυτονόητες τις ψηφιακές λύσεις. Αν λοιπόν κάτι μας δίδαξε η πανδημία του κορωνοϊού, είναι ότι η τεχνολογία ήρθε για να μείνει. Αυτήν την περίοδο έδειξε πόσο μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που ζούμε, τον τρόπο που εργαζόμαστε και τον τρόπο που μπορούμε σε κάθε συνθήκη να μένουμε συνδεδεμένοι.

 

Προφανώς ο άνθρωπος δεν μπορεί να αρκεστεί αποκλειστικά στην ψηφιακή επικοινωνία. Η φυσική παρουσία παραμένει αναντικατάστατη. Όμως, μια σειρά διαδικασίες μπορούν να γίνονται τώρα ευκολότερα, πληρέστερα και με μεγαλύτερη διαφάνεια. Αυτή τη νέα πραγματικότητα θα πρέπει να συνειδητοποιήσει και ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής και να βάλει την ψηφιακή τεχνολογία στην καθημερινή του πρακτική, στην επαφή του με τον πελάτη. Η Generali παραμένει σταθερά δίπλα του σε αυτή την προσπάθεια.

 

Τέλος, να σημειώσω ότι οι συνέπειες της πανδημίας στην ελληνική οικονομία επαναφέρουν στο προσκήνιο για ακόμη μια φορά τις δυνατότητες που προκύπτουν από την ύπαρξη συνεργειών δημόσιου και ιδιωτικού τομέα – οι οποίες παραμένουν ακόμη ελλιπείς. Το οικονομικό αποτύπωμα του ασφαλιστικού κλάδου στην ελληνική οικονομία, όπως ανέδειξε η τελευταία έρευνα του ΙΟΒΕ, είναι σημαντικά υπολογίσιμο. Τα νούμερα μιλάνε συχνά από μόνα τους. Η παρούσα συγκυρία ωστόσο, όπως και κάθε περιβαλλοντική πρόκληση, ίσως μας βοηθήσει να τα ερμηνεύσουμε με όρους που θα μεταφράζονται σε όφελος για την πραγματική οικονομία και τη χάραξη αντίστοιχων πολιτικών που χρόνια τώρα μένουν στο τραπέζι.

 

Περιοδικό Ασφαλιστικό ΝΑΙ, τεύχος 183, Μαρτίου – Απριλίου 2020, σελ. 38 – 39