Αυτόματος πωλητής ασφάλισης: Η πρωτοπορία της Generali

Πρωτοποριακή On-Demand Ασφάλιση: 1898, Ο Αυτόματος Πωλητής Ασφάλισης

Οι μεγάλες παγκόσμιες εκθέσεις ανέκαθεν αποτελούσαν ένα παράθυρο στον κόσμο. Λόγω του επιφανούς ρόλου τους στην οικονομική ζωή,  οι ασφαλιστικοί οργανισμοί είχαν το προνόμιο να λαμβάνουν μέρος σε αυτές, καθώς είχαν κάθε ενδιαφέρον να διαφημίσουν τις προσφορές τους. Η Generali συμμετείχε σε διάφορες εκθέσεις: αρχικά, στην Ιταλική Εθνική Βιομηχανική Έκθεση του Μιλάνο το 1881, ακολουθούμενη από εκείνες που πραγματοποιήθηκαν στο Τορίνο το 1884 και το 1898.

Η έκθεση του Τορίνο του 1898 αξίζει μια ιδιαίτερη μνεία, καθώς η έκθεση αριθμούσε περισσότερους από 8.000 εκθέτες και 3,5 εκατομμύρια επισκέπτες (ίσο με τον πληθυσμό της Σικελίας εκείνη την εποχή). Η Generali συμμετείχε σε αυτή, μέσω της θυγατρικής της εταιρίας Anonima Infortuni, η οποία δημοσίευσε μια σειρά εγχειριδίων για την περίσταση, που απεικονίζουν τη χρησιμότητα της ατομικής ασφάλισης έναντι ατυχημάτων. Αλλά μια νέα, συναρπαστική ιδέα, ικανή να εντυπωσιάσει το κοινό ήταν αναγκαία.

Η Generali είχε δημιουργηθεί στο όνομα της καινοτομίας, και λόγω της ικανότητάς της να αξιολογεί τις αλλαγές και τις αναδυόμενες ανάγκες και να τις μετατρέπει σε λύσεις, αξιοποιώντας την καλύτερη υπάρχουσα τεχνολογία.

Δεν είναι λοιπόν περίεργο που, στη συγκεκριμένη περίσταση, στράφηκε σε μια νέα εταιρία την Ceretti & Tanfani στο Μιλάνο η οποία είχε κάνει το ντεμπούτο της το 1894 εγκαθιστώντας ένα μικρό τελεφερίκ για τη μεταφορά των ανθρώπων σε έναν ειδικά διαμορφωμένο διαστημικό χώρο ψυχαγωγίας.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, στο Τορίνο, η Generali εξέπληξε το κοινό με τον αυτόματο πωλητή ασφάλισης. Βάζοντας ένα κέρμα 10 λεπτών στο μηχάνημα αυτόματης πώλησης, ο πελάτης μπορούσε να αποκτήσει ταξιδιωτική ασφάλιση. Δηλαδή ένα συμβόλαιο έναντι τραυματισμών που προκλήθηκαν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του με τρένο ή ατμόπλοιο. Το συμβόλαιο ήταν έγκυρο από την ημερομηνία που εκτυπωνόταν αυτόματα στο εισιτήριο και έληγε το μεσημέρι της επόμενης ημέρας. Επρόκειτο για ένα μικρό θαύμα μηχανικής, τον πρόγονο του σύγχρονου αυτόματου πωλητή: μια μηχανή που παρείχε εγγύηση επιστροφής χρημάτων αυτόματα και άμεσα, χωρίς την ανάγκη υπογραφής και γραφειοκρατίας.

Το μηχάνημα αυτόματης πώλησης ήταν το αποτέλεσμα της κατανόησης εκ μέρους της Generali του κοινωνικού μετασχηματισμού που συντελούνταν λόγω της δεύτερης βιομηχανικής επανάστασης. Η κοινωνία έγινε «κινητή» χάρη στην ανάπτυξη των σιδηροδρόμων και η πρωταρχική της ανάγκη ήταν η άμεση εγγύηση ασφαλιστικής κάλυψης για ταξίδια.

Η Generali βλέποντας μακριά, φρόντισε να είναι να είναι η πρώτη που θα αποκτούσε τεχνολογία αιχμής την οποία και προώθησε στη Νάπολη αλλά και στους κύριους σταθμούς της χώρας, επιτρέποντας στους επιβάτες να προστατευθούν από τραυματισμούς κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους. Οι ταξιδιώτες, από την πλευρά τους, μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά αυτή την επένδυση. Αυτό προϋπέθετε κάποια διαθεσιμότητα κεφαλαίου και μεγαλύτερη διάθεση για δαπάνες. Στον τομέα των ασφαλίσεων, για παράδειγμα, οι ιταλικές δαπάνες τριπλασιάστηκαν στα είκοσι χρόνια από το 1895 έως το 1915, από 65 σε 195 εκατ. λιρέτες. Η ιταλική ποιότητα ζωής αυξήθηκε παράλληλα με τη ζήτηση για ασφαλιστική προστασία.

Και η Generali ανταποκρίθηκε με την ανάπτυξη ενός καλά οργανωμένου συνόλου καλύψεων αστικής ευθύνης, συμβόλαιο για τους ιδιοκτήτες αλόγων και αμαξών, για επιχειρήσεις μεταφορών, για ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και ποδηλάτων, για ιδιοκτήτες ατμόπλοιων και ιστιοπλοϊκών και για ιδιοκτήτες σκαφών. Σε αυτήν τη λίστα προστέθηκαν προγράμματα για τραμ και σιδηροδρόμους που αποτελούσαν μια σταθερή πηγή ατυχημάτων και ατυχιών, καταγράφοντας, το 1895, 117 νεκρούς και 1.168 τραυματίες στην Αγγλία, 42 νεκρούς και 188 τραυματίες στη Γερμανία, 26 νεκρούς και 117 τραυματίες στην Πρωσία και 15 νεκρούς και 245 τραυματίες στην Αυστρία. Όσον αφορά στην Ιταλία, η ασφάλιση επιβατών ήταν μια ένδειξη ότι ο σιδηρόδρομος διέθετε έναν ορισμένο βαθμό κινδύνου. Επομένως, δεν ήταν τυχαίο ότι, την 1η Ιουνίου 1896, η Anonima Infortuni εξέδωσε το πρώτο της συμβόλαιο αστικής ευθύνης έναντι τρίτων έναντι στην εταιρίας Western Tramway της πόλης και της επαρχίας του Τορίνο.

Οι αυτόματοι πωλητές ασφάλισης καταργήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1920. Η επιλογή της Generali να λειτουργεί μέσω εξειδικευμένων εταιριών, με άμεσο ενδιαφέρον για τη βιομηχανία, ήταν ενδεικτική όχι μόνο μιας τεχνικής επιλογής που αποσκοπούσε στη διατήρηση του κλάδου ζωής από τους δύσκολους προς έλεγχο κινδύνους, αλλά και μιας νέας εμπορικής και διαφημιστικής πολιτικής, που βασιζόταν στην τεχνολογική καινοτομία και την έντονη επιθυμία για διάδοση της έννοιας της ιδιωτικής ασφάλισης στον πληθυσμό.

Ο Marco Besso, ο οποίος οδήγησε την εταιρία στη σύγχρονη εποχή, έγραψε στην Αυτοβιογραφία του: «Η ασφάλιση [...] δεν πρέπει να θεωρηθεί ως πηγή κέρδους για την εταιρία αλλά ως πηγή ηθικής ικανοποίησης, που πρέπει να συμβάλει στην ευημερία και την ηρεμία των οικογενειών." Και επίσης εκείνων που, για επαγγελματικούς λόγους ή για λόγους αναψυχής, αποφάσισαν να ταξιδέψουν ως οικογένεια.