Η διατροφή που κάνει καλό στον Πλανήτη και σε Εμάς

Στη σημερινή εποχή ζούμε ένα παράδοξο όσον αφορά τη διατροφή μας. Στοιχεία του 2017 δείχνουν πώς την ίδια στιγμή που 820 εκατομμύρια άνθρωποι είναι υποσιτισμένοι, 10.9 εκατομμύρια θάνατοι προήλθαν από αιτίες που σχετίζονται με την κακή διατροφή. Παράλληλα, η βιωσιμότητα του πλανήτη έχει αρχίσει να αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο. Τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαίτερα δημοφιλή κινήματα όπως το Zero Waste, το οποίο αφορά τον περιορισμό των σκουπιδιών που παράγουμε και καταλήγουν στο περιβάλλον, αλλά και της Χορτοφαγίας ή Ολικής Φυτοφαγίας, τα οποία στοχεύουν και να βελτιώσουν την υγεία αλλά και να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους «αποτύπωμα».

 

Στις αρχές του 2019 κορυφαίοι επιστήμονες από όλο τον κόσμο δημοσίευσαν μία έρευνα με προτάσεις για τη διατροφή που πρέπει να υιοθετήσουμε προκειμένου να προστατεύσουμε και την υγεία μας και τον πλανήτη.  Δεν πρόκειται για κάποια καινοτόμα πρόταση με τροφές που δεν έχουμε ξανακούσει αλλά για μία υπενθύμιση της αναγκαιότητας μίας απλής διατροφής πλούσια σε θρεπτικά συστατικά.  Μίας διατροφής που θα είναι βιώσιμη για το περιβάλλον καθώς τα σύγχρονα συστήματα παραγωγής τροφής αποτελούν την μεγαλύτερη αιτία παγκοσμίως της κλιματικής αλλαγής.

 

Η πρότασή τους βασίζεται πάνω στις διατροφικές επιλογές των Ελλήνων στα μέσα του προηγούμενου αιώνα και προτείνει τη μείωση της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% και τον διπλασιασμό της κατανάλωσης ξηρών καρπών, φρούτων, λαχανικών και οσπρίων. Η υιοθέτηση μίας διατροφής βασισμένη σε δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς και όσπρια, χωρίς απαραίτητα να υιοθετήσουμε μία χορτοφαγική ή ολική φυτοφαγική δίαιτα, βρίσκεται να έχει πολλαπλά οφέλη για την υγεία και τη δική μας και του πλανήτη.

 

Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε για να προστατεύσετε την υγεία του πλανήτη αλλά και τη δικιά σας;

 

Όσον αφορά τη λήψη πρωτεΐνης, στόχος μέσα στην εβδομάδα είναι να λαμβάνετε την πλειοψηφία της πρωτεΐνης από φυτικές τροφές που περιλαμβάνεται σε όσπρια, ξηρούς καρπούς και λαχανικά και η κατανάλωση κόκκινου κρέατος να περιοριστεί σε 1 φορά την εβδομάδα. Η πλειοψηφία των καθημερινών σας θερμίδων πρέπει να καλύπτεται από τροφές ολικής άλεσης και να προσπαθήσετε να μειώσετε την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφών και ζάχαρης. Μην αμελείτε επίσης την κατανάλωση ακόρεστων λιπαρών από ψάρια, αβοκάντο, σπόρους, ξηρούς καρπούς, ελαιόλαδο και  λαχανικά και τα αυγά που κάνουν καλό στην υγεία της καρδίας και του εγκεφάλου.

 

Είτε το θέλουμε είτε όχι, γεγονός είναι πώς οι πηγές του πλανήτη μας δεν είναι ανεξάντλητες και πώς οι καθημερινές μας επιλογές έχουν μεγάλη σημασία. Γιατί λοιπόν, να μη βοηθήσετε την υγεία σας φροντίζοντας ταυτόχρονα και τον πλανήτη μας. Σκεφτείτε ακόμα την υιοθέτηση «πράσινων» πρακτικών που ποικίλουν από πολύ απλές μέχρι πιο σύνθετες. Η επιλογή τοπικών προϊόντων που δεν απαιτούν επιπλέον μετακινήσεις (και άρα διοξείδιο του άνθρακα), τα χύμα προϊόντα, η μείωση χρήσης του πλαστικού είναι μερικοί μόνο τρόποι για να γίνουμε και εμείς μέρος της λύσης.