Μικρή Επιχείρηση: Τα βασικά οικονομικά που πρέπει να γνωρίζετε
BUSINESS WISE

Μικρή Επιχείρηση: Τα βασικά οικονομικά που πρέπει να γνωρίζετε

15.02.2022 - 5 λεπτά ανάγνωσης

Ας είμαστε ειλικρινείς: σχεδόν κανείς δεν ξεκινά μια επιχείρηση επειδή λατρεύει να ασχολείται με τα οικονομικά.

Ωστόσο, η λογιστική παρακολούθηση αποτελεί σημαντικό τμήμα της λειτουργίας μιας μικρής επιχείρησης. Τα λογιστικά σφάλματα μπορεί να κοστίσουν ακριβά και η σωστή τήρηση των βιβλίων και των στοιχείων μπορεί να αποθαρρύνει ακόμη και τους πιο γενναίους. Αυτός ο φόβος προκαλείται σε μεγάλο βαθμό από την έλλειψη γνώσεων, άρα είναι χρήσιμο να υπάρχει μια εξοικείωση. Εδώ παραθέτουμε μερικά εισαγωγικά θέματα τα οποία είναι καλό να γνωρίζετε για τα οικονομικά μιας μικρής επιχείρησης.

Τεχνικοί όροι

Αν δεν γνωρίζετε από οικονομικά, στην αρχή η ορολογία και οι εκφράσεις του χώρου ίσως σας ξενίσουν. Οι πιο σημαντικοί όροι τους οποίους πρέπει να γνωρίζετε είναι οι εξής:

Ακαθάριστα έσοδα

Το συνολικό ποσό χρημάτων που έχετε λάβει από τους πελάτες σας, πριν υπολογίσετε τα εξής:

Έξοδα

Κάθε δαπάνη που προκύπτει κατά τη λειτουργία της επιχείρησης: μισθοί, ενοίκια, φόροι κ.λπ. Όταν αφαιρείτε τα έξοδα από τα ακαθάριστα έσοδα, προκύπτουν τα…

Καθαρά έσοδα

Αν ο αριθμός είναι θετικός, έχετε κέρδος, δηλαδή βγάζετε χρήματα. Αν είναι αρνητικός, έχετε ζημία, δηλαδή χάνετε χρήματα. Αν ισούται με το μηδέν, τότε η επιχείρηση έχει φτάσει στο…

Νεκρό σημείο

Όσο μια επιχείρηση πληρώνει τα αρχικά της έξοδα και προσπαθεί να αυξήσει τις πωλήσεις, είναι φυσιολογικό να λειτουργεί με ζημία. Έτσι, το νεκρό σημείο είναι ένα σπουδαίο ορόσημο για μια επιχείρηση και είναι σημαντικό να γνωρίζετε πού βρίσκεται, δηλαδή να γνωρίζετε πόσα έξοδα έχετε και πόσα ακαθάριστα έσοδα χρειάζεστε ώστε να έχετε θετικά καθαρά έσοδα. Εξίσου σημαντικό στοιχείο είναι οι…

Ταμειακές ροές

Αυτό το μέγεθος σας πληροφορεί αν διαθέτετε αρκετά μετρητά για να πληρώσετε τους λογαριασμούς σας. Ακόμη και μια επικερδής επιχείρηση μπορεί να έχει πρόβλημα ταμειακών ροών, αν οι δαπάνες της γίνονται σε κακή χρονική στιγμή σε σχέση με τις πωλήσεις. Έτσι, είναι σημαντικό να τακτοποιείτε τα οικονομικά σας ώστε να έχετε πάντα ρευστό στη διάθεσή σας.

SME

Έγγραφα

Σε όλες τις επιχειρήσεις υπάρχουν πολλά έγγραφα, αλλά τα πιο σημαντικά είναι τα εξής:

Ισολογισμός

Αποτελεί μια πλήρη και γενική εικόνα των οικονομικών της επιχείρησης. Περιλαμβάνει το ενεργητικό (ιδιοκτησία), το παθητικό (οφειλές) και τα ίδια κεφάλαια (επενδύσεις). Ο ισολογισμός λέγεται ότι είναι «ισοσκελισμένος» όταν το ενεργητικό της επιχείρησης ισούται με το παθητικό συν τα ίδια κεφάλαια.

Κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσης

Αποτελεί σύνοψη των εσόδων και των εξόδων του έτους, το οποίο σας επιτρέπει να υπολογίσετε τα καθαρά έσοδα. Είναι σημαντικό να την ενημερώνετε διαρκώς, ώστε να κατανοείτε το νεκρό σημείο και την αποδοτικότητα της επιχείρησης.

Κατάσταση ταμειακών ροών

Καταγράφει τις εισροές και τις εκροές μετρητών, μέσω των εσόδων και των εξόδων, αντίστοιχα. Αν οι εισροές είναι μεγαλύτερες από τις εκροές, τότε η επιχείρησή σας έχει θετική ταμειακή ροή, το οποίο είναι καλό!

Πρόβλεψη εσόδων

Εκτιμά πόσα έσοδα θα έχει η επιχείρηση το επόμενο έτος, βάσει της προηγούμενης εμπειρίας, του αριθμού πελατών και των σχεδίων αύξησης των εργασιών. Αν έχετε μια ακριβή πρόβλεψη εσόδων, θα μπορέστε να μην ξεφύγετε από τον προϋπολογισμό.

Λήψη πληρωμών

Μιας και τα τιμολόγια είναι το μέσο με το οποίο ζητάτε χρήματα από τους πελάτες, η σωστή τιμολόγηση είναι πολύ σημαντική για μια υγιή ταμειακή ροή. Αυτό σημαίνει να τα εκδίδετε εγκαίρως, να έχετε αυστηρούς αλλά εύλογους όρους πληρωμής (το περιθώριο των 30 ημερών είναι σύνηθες) και να διευθετείτε τις καθυστερημένες πληρωμές. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε τακτικές που ενθαρρύνουν τις γρήγορες πληρωμές, όπως παροχή έκπτωσης σε όσους πελάτες πληρώνουν, για παράδειγμα, εντός δύο εβδομάδων.

Χρήσιμο λογισμικό

Έχει παρέλθει η εποχή όπου η λειτουργία μιας επιχείρησης χρειαζόταν χίλιους-δυο φακέλους και ντοσιέ με χαρτιά. Πλέον υπάρχει λογισμικό λογιστικής, το οποίο μπορεί να κάνει τα πράγματα πολύ πιο εύκολα, να σας εξοικονομήσει χρόνο και να σας γλιτώσει από τη χαρτούρα. Πολύ καλές και δημοφιλείς επιλογές είναι οι εφαρμογές FreshBooks, Quickbooks Online και Xero.

Συνεργασία με λογιστή

Πάντα είναι καλή ιδέα να έχετε στη διάθεσή σας έναν επαγγελματία λογιστή, διότι οι περισσότεροι ιδιοκτήτες μικρής επιχείρησης δεν έχουν χρόνο να παρακολουθούν τα πάντα χωρίς να διακινδυνεύουν ακριβά λάθη. Ένας λογιστής μπορεί να τηρεί τα βιβλία σας, να σας βοηθά σε φορολογικά θέματα, να υποβάλει φορολογικές δηλώσεις ή και να σας συμβουλεύει προτού λάβετε μεγάλες αποφάσεις σε οικονομικά θέματα. Σε κάθε περίπτωση, είναι καλό να νιώθετε τη σιγουριά ότι λαμβάνετε την υποστήριξη ενός ειδικού.