Αναζήτηση εργασίας: Αναβάθμιση Ψηφιακής Παρουσίας
BUSINESS WISE

Αναζήτηση εργασίας: Αναβάθμιση Ψηφιακής Παρουσίας

12.09.2023 - λεπτά ανάγνωσης

Οι εργοδότες έχουν ευθύνη να προστατεύσουν την επιχείρηση και τη φήμη τους. Γι’ αυτό, οι περισσότεροι είναι σχεδόν βέβαιο ότι ερευνούν την ψηφιακή παρουσία των ατόμων που επιθυμούν να προσλάβουν. Μάλιστα, το 91% των εργοδοτών χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως μέρος της διαδικασίας πρόσληψης και το 21% παραδέχονται ότι έχουν απορρίψει έναν υποψήφιο αφού κοίταξαν το προφίλ του στο Facebook. Έτσι, όσο δυνατό κι αν είναι το βιογραφικό σας, όση εμπειρία κι αν έχετε, είναι ζωτικής σημασίας η διαδικτυακή παρουσία σας να λειτουργεί υπέρ σας και όχι εναντίον σας. Δείτε παρακάτω πώς να κάνετε το ψηφιακό σας προφίλ να λάμψει, ώστε να εξασφαλίσετε τη δουλειά των ονείρων σας.

Tι κοιτάζουν οι εργοδότες; 

Αρχικά, οι εργοδότες εξετάζουν τα διαδικτυακά προφίλ κάθε υποψηφίου. Μεταξύ άλλων, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, π.χ. LinkedIn, Facebook, Twitter, TikTok, YouTube και Instagram. Μάλιστα, πάνω από το 85% των υπευθύνων πρόσληψης και των εργοδοτών δηλώνουν ότι το προφίλ ενός ατόμου σε ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι από αρκετά έως εξαιρετικά σημαντικό. Το LinkedIn είναι το πιο δημοφιλές κανάλι, με το Facebook να ακολουθεί.

Πέρα από τα κοινωνικά δίκτυα, πολλοί εργοδότες χρησιμοποιούν μηχανές αναζήτησης, για να βρουν άρθρα τα οποία έχετε γράψει, σχόλια τα οποία έχετε δημοσιεύσει ή φωτογραφίες στις οποίες έχετε εμφανιστεί. Επίσης, ίσως ελέγξουν το ποινικό μητρώο σας σε επίσημους ιστοτόπους, ιδίως αν κάνετε αίτηση για εργασία στον κλάδο των υπηρεσιών υγείας ή της φύλαξης παιδιών.

Bέβαια, οι εργοδότες ενδέχεται να αναζητήσουν πληροφορίες που να υποστηρίζουν τα προσόντα σας για τη θέση εργασίας. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει την προσωπική σας εμπειρία, δημοσιεύσεις σας για θέματα του κλάδου, έργα σας που έχουν εκδοθεί, συγκεκριμένες δεξιότητες, καθώς και τυχόν κοινές σας επαφές σε μέσα κοινωνική δικτύωσης ή στοιχεία που θα υποδείκνυαν αν θα ταιριάζετε ή όχι με την κουλτούρα της εταιρείας.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός, ότι σύμφωνα με έρευνα του LinkedIn, το 41% των εργοδοτών ίσως να μην προσκαλέσουν έναν υποψήφιο σε συνέντευξη αν δεν μπορούν να τον βρουν στο Διαδίκτυο. Αυτό σημαίνει ότι η ύπαρξη ισχυρής ψηφιακής παρουσίας μπορεί να διαδραματίσει σπουδαίο ρόλο στην εξασφάλιση μιας θέσης εργασίας. Ας δούμε πιο αναλυτικά πώς μπορείτε να ενισχύσετε την ψηφιακή παρουσία σας, χωρίς να καταπατήσετε το όριο μεταξύ προσωπικού και επαγγελματικού.

Πώς να βελτιώσετε τη διαδικτυακή παρουσία σας 

1. Δημιουργήστε προφίλ στο LinkedIn ή ενημερώστε το ήδη υπάρχον

Πολλοί εργοδότες θεωρούν το LinkedIn ως επέκταση του βιογραφικού σημειώματος. Συνεπώς, αξίζει να βελτιώσετε το προφίλ σας. Φροντίστε να έχει μια πρόσφατη, υψηλής ανάλυσης φωτογραφία προσώπου· σύμφωνα με έρευνα του LinkedIn, τα προφίλ με φωτογραφία είναι 14 φορές πιο πιθανό να προβληθούν. Προσθέστε μια φωτογραφία με καθαρό φόντο, απαριθμήστε τις δεξιότητές σας και ζητήστε από προηγούμενους εργοδότες ή καθηγητές σας να γράψουν μια κριτική. Μην παραλείψετε να δικτυωθείτε, προσθέτοντας άτομα στις επαφές σας και ακολουθώντας ηγετικές μορφές του κλάδου σας, εταιρείες και πρόσωπα που σας ενδιαφέρουν.

2. Να είστε προσεκτικοί με όσα κοινοποιείτε

Αποφύγετε να διατυπώνετε στο διαδίκτυο έντονα προσωπικές απόψεις και φρασεολογία, καθώς αυτό ενδεχομένως να δημιουργήσει μία αρνητική εικόνα για το προφίλ σας. Απεναντίας, συνιστάται να παραμένετε επιφυλακτικοί, φροντίζοντας να εξετάζετε πώς θα μπορούσαν να ερμηνεύσουν τα γραφόμενά σας οι άλλοι.

Μεριμνήστε, ώστε οι δημοσιεύσεις σας να επιδεικνύουν επαγγελματισμό, σεβασμό και αμεροληψία, και επιλέξτε αυστηρά όσα αναδημοσιεύετε ή κοινοποιείτε από άλλα άτομα και άλλους ιστοτόπους. Όσο δελεαστικό κι αν είναι να αναδημοσιεύσετε ένα θέμα με εντυπωσιακό τίτλο, φροντίστε πρώτα να ελέγξετε αν προέρχεται από αξιόπιστη πηγή και να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο. Ταυτόχρονα, θυμηθείτε ότι όσες κριτικές και όσα σχόλια δημοσιεύετε σε ιστολόγια και φόρουμ μπορεί εύκολα να τα δει οποιοσδήποτε, συμπεριλαμβανομένου ενός πιθανού εργοδότη.

3. Αναθεωρήστε τα προφίλ σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Αφιερώστε επαρκή χρόνο στην ενδελεχή εξέταση της παρουσίας σας σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι πιθανό να συναντήσετε παλιό περιεχόμενο, το οποίο δεν έχετε κοιτάξει για χρόνια. Ελέγξτε όλο το υλικό που έχετε κοινοποιήσει εσείς ή έχει κοινοποιηθεί σε εσάς. Μεταξύ άλλων, δώστε προσοχή σε φωτογραφίες, βίντεο, κοινοποιήσεις και κείμενα στο Twitter, καθώς και καθετί στο οποίο έχετε αντιδράσει με λάικ ή σχόλιο. Επίσης, εξετάστε τις σελίδες και τα προφίλ που ακολουθείτε.

4. Επιλέξτε επαγγελματικές φωτογραφίες προφίλ

Είναι εύκολο να παραβλέψετε τις φωτογραφίες προφίλ σας. Ρίξτε μια ματιά σε όλους τους ιστοτόπους όπου έχετε προφίλ και ελέγξτε αν οι φωτογραφίες σας είναι καθαρές, ευπρεπείς, επαγγελματικές και συμπαθητικές. Φροντίστε οι φωτογραφίες προφίλ να περιέχουν μόνο εσάς, να είναι υψηλής ανάλυσης και –ιδανικά– το πρόσωπό σας να καταλαμβάνει το 60% του κάδρου.

5. Διαχειριστείτε τις ρυθμίσεις απορρήτου

Μπορεί να είναι δελεαστικό να κάνετε όλους τους λογαριασμούς σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ιδιωτικούς, ώστε να μην βρίσκονται σε κοινή θέα. Εξάλλου, με αυτόν τον τρόπο θα γλιτώνατε πολύ χρόνο, μιας και δεν θα χρειαζόταν να ψάχνετε και να επεξεργάζεστε τα προφίλ σας. Ωστόσο, πολλοί εργοδότες ίσως δουν με καχυποψία όσους υποψηφίους αποκρύπτουν εντελώς τα διαδικτυακά προφίλ τους. Άρα, καλύτερο θα ήταν να έχετε άλλους λογαριασμούς για προσωπική και άλλους για επαγγελματική χρήση. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να χρησιμοποιείτε το Facebook για προσωπικούς λόγους και το Twitter για επαγγελματικούς, π.χ. για να ακολουθείτε τα νέα του κλάδου σας και να κοινοποιείτε σχετικά θέματα.

6. Κάντε τη δική σας έρευνα

Αξίζει να κοιτάξετε τι εμφανίζεται όταν αναζητούν το όνομά σας στο Διαδίκτυο. Δείτε όχι μόνο τα γενικά αποτελέσματα αναζήτησης αλλά και τα βίντεο, τις εικόνες και τις ειδήσεις. Αν εντοπίσετε κάτι ανάρμοστο, αφαιρέστε το αν μπορείτε, και ρυθμίστε τις επιλογές ιδιωτικότητας. Αν έχουν παραπέμψει σε περιεχόμενό σας ή το έχουν δημοσιεύσει αλλού με τρόπο που σας δυσαρεστεί, επικοινωνήστε με τον ιδιοκτήτη της ιστοσελίδας και ζητήστε να το επεξεργαστεί ή να το αφαιρέσει.

7. Μείνετε διαδικτυακά δραστήριοι

Το να προσέχετε τι κάνετε στο διαδίκτυο δεν σημαίνει ότι πρέπει να κρύβεστε. Απεναντίας, ίσως ωφεληθείτε αν δείξετε την προσωπικότητά σας, τα χόμπι και τα ενδιαφέροντά σας, ιδίως αν σχετίζονται με τον κλάδο, τις θέσεις και τους οργανισμούς, οι οποίοι σχετίζονται με την αναζήτηση εργασίας σας. Για παράδειγμα, ακολουθήστε και κοινοποιήστε περιεχόμενο από εξέχουσες προσωπικότητες ή έγκυρα έντυπα του χώρου, μοιραστείτε τις σκέψεις σας για ειδήσεις του κλάδου και δοκιμάστε να δημοσιεύσετε δικό σας περιεχόμενο που είναι τεκμηριωμένο, ενδιαφέρον και δημιουργικό.

Τέλος, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η διαδικασία της πρόσληψης λειτουργεί αμφίδρομα: όπως εξετάζουν τη διαδικτυακή παρουσία σας οι εργοδότες, έτσι και εσείς πρέπει να ενημερώνεστε για εκείνους, ώστε να διασφαλίσετε ότι ταιριάζουν με τις αξίες, τις ηθικές αρχές και την προσωπικότητά σας.