5 συμβουλές για υγιεινή διατροφή στην παιδική ηλικία!

Τα πρώτα χρόνια της ζωής ενός ανθρώπου παίζουν καθοριστικό ρόλο στη μετέπειτα εξέλιξή του. Επομένως, το να μεταδώσετε υγιεινές διατροφικές συνήθειες στα παιδιά σας είναι καθοριστικός παράγοντας, αφενός για την ομαλή ανάπτυξή τους, αφετέρου για τη διατήρηση της υγείας τους! Αυτό δεν αφορά μόνο τα παιδικά τους χρόνια αλλά και την ενήλικη ζωή τους και την αποφυγή προβλημάτων που σχετίζονται με χρόνιες ασθένειες και ζητήματα διαχείρισης βάρους.

 

Ο τρόπος ζωής μας (παιδιών και γονιών), έχει αλλάξει πάρα πολύ σε σχέση με το παρελθόν. Στην Ελλάδα, το ποσοστό υπερβαρότητας και παχυσαρκίας κατά την παιδική και εφηβική ηλικία ανέρχεται στο 30%! Τα αίτια σύμφωνα με το Εθνικό Σύστημα Πρόληψης & Αντιμετώπισης της Υπερβαρότητας και Παχυσαρκίας κατά την Παιδική & Εφηβική Ηλικία, αφορούν παράγοντες όπως η κληρονομικότητα, ο σύγχρονος τρόπος ζωής, η οικογένεια, ο θηλασμός, το σχολικό περιβάλλον και η σωματική δραστηριότητα.

 

Πώς μπορεί λοιπόν, μία σύγχρονη οικογένεια να μεταδώσει υγιεινές συνήθειες στο παιδί της;

 

Δώστε το καλό παράδειγμα

 

Μία από τις πιο χαρακτηριστικές και σημαντικές ικανότητες των παιδιών είναι να παρατηρούν και να αντιγράφουν. Για αυτό, πρέπει εσείς, οι γονείς, να γίνετε το καλό παράδειγμα προς μίμηση! Για να τρώει -και να επιλέγει- το παιδί σας φρούτα και λαχανικά, πρέπει και να είναι διαθέσιμα στο τραπέζι αλλά και να τα καταναλώνετε με ευχαρίστηση. Το ίδιο ισχύει άλλωστε, και για άλλες συμπεριφορές και ερεθίσματα όπως το κάπνισμα, η καλή συμπεριφορά, η σωματική δραστηριότητα, η υψηλή αυτοεκτίμηση, κ.α. Όσον αφορά την παχυσαρκία, ένα παιδί του οποίου και οι δύο γονείς είναι παχύσαρκοι έχει τριπλάσιες πιθανότητες να γίνει και το ίδιο παχύσαρκο. Γίνετε λοιπόν, εσείς το θετικό παράδειγμα, ο γονιός στον οποίο κάθε παιδί θα ήθελε να μοιάσει.

 

Δώστε αξία στα οικογενειακά γεύματα 

 

Είναι απολύτως κατανοητό για μία οικογένεια να μην τρώει όλα τα γεύματα της ημέρας μαζί. Διαλέξτε όποιο γεύμα σας εξυπηρετεί και προσπαθήστε να τρώτε μία φορά την ημέρα στο οικογενειακό τραπέζι χωρίς αποσπάσεις. Αυτό θα σας δώσει την ευκαιρία να μοιραστείτε σημαντικές στιγμές της ημέρας σας, να μεταδώσετε τις διατροφικές σας συνήθειες (όταν για παράδειγμα σας βλέπουν να τρώτε με ευχαρίστηση τη σαλάτα ή άλλα τα λαχανικά σας) αλλά και να επικεντρωθούν τα παιδιά σας στο φαγητό που έχουν μπροστά τους. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που τρώνε μπροστά στην τηλεόραση ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή καταναλώνουν λιγότερα φρούτα και λαχανικά και τρώνε περισσότερα έτοιμα φαγητά.

 

Μαγειρέψτε μαζί!

 

Γιατί δεν δοκιμάζετε να ετοιμάσετε το γεύμα σας παρέα με τα παιδιά σας; Τα παιδιά που συμμετέχουν και βοηθούν τους γονείς τους στη διαδικασία προετοιμασίας του φαγητού, τείνουν να έχουν αυξημένη δημιουργικότητα, συνεργατικό πνεύμα και αυτοεκτίμηση. Ακόμα, γνωρίζουν τα φρούτα και τα λαχανικά, μαθαίνουν να πειραματίζονται και να αναγνωρίζουν την αξία του σπιτικού φαγητού. Ο πιο εύκολος τρόπος να εντάξετε τα παιδιά σε αυτό το υπέροχο παιχνίδι δημιουργικότητας, είναι το ζύμωμα ή η προετοιμασία υγιεινών σνακ. Φυσικά, δεν ξεχνάμε να έχουμε απομακρύνει όλα τα επικίνδυνα εργαλεία για την προστασία τους.

 

Η διατροφή στο σχολείο

 

Το σχολείο είναι το μέρος στο οποίο το παιδί μας περνάει πολλές ώρες κάθε μέρα και δυστυχώς η πλειοψηφία των σχολικών κυλικείων δεν θα λέγαμε ότι προσφέρουν ιδιαίτερα υγιεινές επιλογές στα παιδιά. Προσπαθήστε να προετοιμάζετε ένα υγιεινό σνακ το πρωί ή από το προηγούμενο βράδυ για να μπορεί το παιδί σας να το παίρνει μαζί του αντί να πρέπει να επιλέξει κάτι αγοραστό. Δοκιμάστε ένα ψωμί ολικής άλεσης (ή αραβική πίτα ή τορτίγια καλαμποκιού) και εκτός από το κλασσικό τυρί-ζαμπόν, δοκιμάστε να βάλετε τυρί κρέμα-ντομάτα, μέλι-ταχίνι-τυρί, αυγό-τυρί-λαχανικά και πολλές ακόμα γευστικές επιλογές του γούστου σας! Άλλες ιδέες αποτελούν φυσικά τα φρέσκα φρούτα, ένα κουλούρι Θεσσαλονίκης ή σπιτικά (και υγιεινά!) muffin ή κέικ φρούτων και λαχανικών.

 

Περιορισμός αλλά…με μέτρο! 

 

Πολλές φορές, οι γονείς απαγορεύουν όλες τις «γλυκές αμαρτίες» θέλοντας να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αναπτύξουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Αυτού του είδους οι περιορισμοί συνήθως αυξάνουν την επιθυμία του παιδιού για τα απαγορευμένα. Αν και πρόκειται για μία απόφαση της οικογένειας, ένας μέτριος περιορισμός θα ήταν πιο επωφελής. Ορίστε μαζί τις μέρες ή τις περιστάσεις που θα του επιτρέπετε ένα μικρό γλυκό ή ένα ανθυγιεινό σνακ και εξετάστε τις εναλλακτικές σας, όπως το να φτιάξετε παρέα ένα λαχταριστό παγωτό στο σπίτι αντί να αγοράσετε ένα έτοιμο από το περίπτερο.

 

Τέλος, πέρα από τη διατροφή, μην ξεχνάτε να δραστηριοποιείστε. Μερικοί τρόποι για να το πετύχετε, εκτός της συμμετοχής σε αθλήματα, είναι να υιοθετήσετε το περπάτηνα στην καθημερινότητά σας. Συνοδεύετε το παιδί με τα πόδια σε δραστηριότητες (φροντιστήριο κ.α.) που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση ή απλά βγείτε μία βόλτα για περπάτημα. Τέλος, προσπαθήστε να θεσπίσετε ένα ανώτερο χρονικό όριο που θα περνάει μπροστά από την τηλεόραση και τις ηλεκτρονικές συσκευές ώστε να «αναγκαστεί» να βρει άλλες ασχολίες εντός ή γύρω από το σπίτι.